سوختگیری هواپیمایی شیراز

سوختگیری هواپیمایی فرودگاه‌های استان فارس به منظور تامین و تحویل انواع سوختهای هوایی به هواپیماهایی که در مسیرهای داخلی و خارجی و به کشورهای مختلف پرواز می کنند در سال 1343 در زمینی به مساحت 23 هزار متر مربع در کنار فرودگاه بین المللی شیراز سوختگیری هواپیمایی مورد بهره برداری قرار گرفت. کلیه تجهیزات ثابت و متحرک این مرکز دارای آخرین استانداردهای مورد نیاز بین المللی برای رساندن سوخت به هواپیماهای مختلف می باشد. سوختهای هوایی مورد نیاز مرکز از پالایشگاه شیراز و اصفهان و یا بندرعباس بوسیله نفتکش تامین می گردد.
یکی از اصلی ترین زیر ساختهای هر فرودگاه ، تجهیزات سوختگیری آن است ، زیرا فرودگاه بدون سوختگیری مانند شهری بدون پمپ بنزین است . تجهیزات سوختگیری باید در تمام ساعات شبانه روز بدون نقص نگهداری و توسط افراد بصیر و کاردان به کار برده شود. فرآورده های هواپیمایی نیز باید بصورتی نقل و انتقال یابند که حد اعلای درجه خلوص خود را در خلال مراحل مختلف ذخیره سازی ، حمل و نقل و انتقال نهایی به مخزن هواپیما حفظ نماید . بنابراین عملیات سوختگیری و نقل و انتقال سوختها در تمام این مــراحل تحت مقــررات دقیق جهانی انجام میگیرد و رعایت این مقررات برای کلیه سازمانهای عهده دار خدمات سوختگیری هواپیمایی الزامی است .

کلیه عملیات در مرکز سوختگیری هواپیمایی به سه بخش زیر تقسیم می گردد:

1-عملیات دریافت ، ذخیره و کنترل کیفیت سوخت هوایی
عملیات انبار در سوختگیری هواپمایی شامل فعالیت هایی است که شامل مراحل دریافت فرآورده های هوایی از نفتکش و انتقال به مخازن اصلی، نگهداری و ذخیره سازی، نقل و انتقال بین مخازن اصلی و سرویس، انجام آزمایشات میدانی و میلی پور و کنترل کیفیت فرآورده های هوایی و انتقال به واحدهای سوخت رسان می باشد.
2-عملیات سوخترسانی به هواپیماها:
عملیات سوخترسانی به هواپیما ها وظیفه ای بسیار حساس و از اهمیت خاصی برخوردار است حساسیت بسیار به همراه لزوم دقت ، کیفیت و توجه به خطرهای احتمالی همراه با حفظ سرعت انتقال ، از ویژگیهای بارز سوختگیری در صنعت حمل و نقل هوایی به شمار میرود و این موضوع سوخترسانی هواپیمایی را از سایر انواع سوخترسانی متمایز میکند .
عملیات سوخت رسانی به هواپیما شامل اطمینان از کیفیت سوخت ، شناخت نوع هواپیما و نوع سوخت دریافتی ، انجام کلیه عملیاتی ایمنی در سوخت رسانی ، نقل و انتقال سوخت از واحد سوخت رسان به هواپیما
3-مهندسی نگهداری و تعمیرات
عملیات نگهداری و تعمیرات تاسیسات ثابت و متحرک شامل کلیه عملیات حفظ و نگهداری دستگاهها و واحدهای سوخت رسات به هواپیما و تعمیرات راه اندازی بموقع آنها می باشد .

انواع سوخت های هوایی مورد استفاده در مرکز سوختگیری شیراز:

1- سوخت جت ATK (AVIATION TURBINE KEROSENSE)
این سوخت از برشهای مستقیم نفت خام به دست می آید و در ساخت آن معمولاً از نفت سفید تولیدی واحد ایزوماکس پالایشگاه (ISO Kerosene) استفاده میشود. نفت مذکور به دلیل درجه خلوص بالا (نداشتن گوگرد , مرکاپتانها) و اسیدیته پائین پس از ترکیب با مواد افزودنی مورد نیاز
(Metal Deactivator, Stadis450, Anti-Oxidant) مستقیماٌ قابل مصرف است .
این سوخت دارای استاندارد DERD 2494 بوده و از نظر دامنه تقطیر، مشابه نفت سفید است. نقطه اشتعال بالا (بیش از 38ºC درجه سلسیوس )، این سوخت را مناسب استفاده در کلیه موتورهای توربینی هواپیماهای مسافربری و همچنین بعضی هواپیماهای جنگی می سازد. ( JET A-1 ) نام دیگری برای این فرآورده می باشد.

2- بنزین هواپیمایی LL 100 (AVIATION GASOLINE)
این سوخت دارای استاندارد 2485 b) ASTM D910-89 , (a) DERD) است. سوخت مذکور دارای برش بنزینی با اکتان بیش از 100 ( به روش AVIATION) و همچنین اکتان اجرایی (PERFORMANCE) بیش از 130 بوده و در ساخت آن از اختلاط برشهای ویژه تولید پالایشگاه، همراه با مواد افزودنی مناسب استفاده می شود. این سوخت در هواپیماهای مجهز به موتورهای پیستونی از نوع رفت و برگشتی (Reciprocating) مورد استفاده قرار می‌گیرد . در بنزین های هواپیمائی کیفیت آرام سوزی . عدد اکتان بالا لزوماً باید ، درصد بیشتری از ترکیبات آن ، از پارافینهای شاخه‌ای تشکیل شده باشد، زیرا وجود مقدار بیشتری از هیدروکربن‌های شاخه‌ای در بنزین هواپیمائی افزایش عدد اکتان و کاهش ضربه (Knocking) را موجب می‌شود.

شماره تلفن های مرکز سوختگیری هواپیمایی شیراز

واحد

تلفن (پیش شماره 071)

رئیس سوختگیری  /  فکس

26  19  21  37

عملیات سوخترسانی به هواپیما

00  86  22   37

مهندسی سوختگیری

76  26  21  37

انبار فرآورده سوختگیری

65  64  20  37

اتاق کارکنان قراردادی

83  34  21  37

 

آدرس : شیراز -فرودگاه شهید دستغیب سوختگیری هواپیمایی فرودگاه شیراز

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران می باشد.